15 Ağustos 2015

Yerel Yönetimler Bisiklet Paylaşım Sistemlerini Masaya Yatırdı


Sekiz şehirden yerel yönetim temsilcilerinin katılım gösterdiği EMBARQ Türkiye - İSPARK odak grup toplantısında bisikletin kent içi ulaşımdaki önemi vurgulandı.









EMBARQ Türkiye Sürdürülebilir Ulaşım Derneği, İSPARK ile 11 Ağustos 2015 Salı günü Bisiklet Paylaşım Sistemlerinde Tecrübe Paylaşım Çalıştayı'nı düzenledi. Eskişehir, İskenderun, İstanbul, Kocaeli, Konya, Muğla, Trabzon ve Rize olmak üzere 8 farklı şehirden yerel yönetim temsilcilerinin katılım gösterdiği odak grup toplantısında bisikletin kent içi ulaşımdaki önemi vurgulandı.

Çalıştay, EMBARQ Türkiye’nin bisikletli ulaşım ve bisiklet paylaşım sistemleri üzerine yaptığı sunumlarla başladı. Ardından Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ile Konya Büyükşehir Belediyesi’nden uzmanlar kendi şehirlerindeki bisiklet yolu altyapısı ve bisiklet paylaşım sistemi hakkında bilgi verdiler. Uzmanlar sunumlarında, özellikle paylaşım sistemleri dahilinde kullanılan bisikletlerin çalınması, bisikletlerin parçalanması ve güvenlik sorunlarına değinirken; sisteme üye olmayan halkın da kentlerde bisiklet kullanımının yaygınlaşması konusunda bilinçlendirilmesi gerektiğini de belirttiler.













İSPARK Marina ve Heliport İşletmeleri Müdürü Selman Cebeci, çalıştayın tartışma kısmında Türkiye genelinde bir çözüm için bisikletli ulaşım alanında yerel yönetim düzeyinde bir platformun gerekliliğini vurguladı.

Bisikletin kent içi ulaşımın önemli bir unsuru olduğunu altını çizen EMBARQ Türkiye Kentsel Gelişim ve Erişilebilirlik Projeleri Yöneticisi Çiğdem Çörek Öztaş, bu çalıştay ile yerel yönetim düzeyinde uzmanları bir araya getirerek değerli bir deneyim aktarımı sağlamayı amaçladıklarını belirterek şunları söyledi: "Bu çalıştay ile bir yandan yerel yönetimlerin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bunlara yönelik bir çözüm geliştirmeyi hedefliyoruz."

Türkiye’de bisiklet paylaşım sistemleri üzerine tecrübe paylaşımı

Sunumların ardından gerçekleşen çalıştayda kapsama alanı, temel prensipler, yeniden dağıtım ve ücretlendirme sistemi konuları ele alındı. Katılımcılar, kendi şehirlerindeki başarılı uygulamaların yanı sıra sorunlu kısımları da tartıştılar.















Öne çıkan üç sorun

• Toplu taşıma kartlarının ve/veya kredi kartlarının bisiklet paylaşım sistemi ile entegre edilememesi
• İstasyonlarda duran bisikletlere kasten zarar verilmesi ve/veya bisikletlerin çalınması
• Ayrılmış bisiklet yollarının aralıklı olarak kesintiye uğraması, ulaşım odaklı sistem tasarımı yapılmadığı için diğer ulaşım türleri ile entegrasyonunun zayıf olması













EMBARQ Türkiye, çalıştaydan elde edilen sonuçları bir rapor halinde derleyerek Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan "Şehir İçi Yollarda Bisiklet Yolları, Bisiklet İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri Tasarımına ve Yapımına Daire Yönetmelik"in taslak metnine de görüş olarak sunacak.

Derneğin 2014 yılında hazırladığı ve New York merkezli Center for Active Design’dan Mükemmellik Ödülü’ne layık görülen “İstanbul’da Güvenli Bisiklet Yolları Uygulama Kılavuzu”nu EMBARQ adresinden inceleyerek bisiklet yolu projeleri hakkında daha detaylı bilgi elde edinebilirsiniz.

Kaynak Yapı