4 Mart 2013

Pinion P.1 - Bu vites başka vites

İki sene önce Pinion vites ile ilgili bir bilgi duyurmuştuk. Bu vites düzeni artık olgunlaştı ve seri üretimine geçildi.










Stuttgartlı iki mühendis vitesi yeniden yarattılar. Bisikletlerin büyük çoğunluğunda dünya pazarını elinde tutan Shimano vitesleri kullanılıyor ve bu hakimiyeti yıkmak pek de kolay değil. Sadece teknik iyileştirmelere yer var. Ancak yeni bir ürün Friedrichshafen’deki son Eurobike fuarında varolan pek çok yapıyı teknik yönden geride bırakarak dikkat çekti. Zincir veya göbekten vitesler gibi arka tekere monte değil. Onun yerine karmaşık bir saat mekanizması gibi pedalın çevresine yerleştirilmiş.

Motosiklettekine benzer bir düzenlemeyle eski bir ikilem de ortadan kaldırılmış. Kirlenen ve arızalanan zincir aktarmalı vitesler yerine, sağlam ve bakım gerektirmeyen bir ürün bugüne kadar bazı teknik sakıncalar yüzünden olası görünmüyordu. Tek benzer seçenek arka göbekten vitesli hazne sistemleri. Bunlar dişli çarklarla 14 vitese kadar çıkan ve hava şartlarından etkilenmeyen modeller olmasına karşın, harekete geçiren arka tekeri ağırlaştırdığından bisikletin atılımını yavaşlatıyor.

1950’lerde şanzımanı, pedal göbeğine (orta) yerleştirme denemeleri yapılmıştı. Efsanevi İsviçre markası Mutaped, 3 vitesli bir model çıkarmıştı. Burada vites, pedalı geriye çevirerek değişiyordu. Sırasıyla 1-2-3-1-2-3... şeklinde. Ancak bu yapıların hiçbiri sportif bisiklet kullanımına yanıt veremiyordu: hafiflik, küçük boyut ve çokça vites.

Pinion ise oldukça sağlam. 2,7 kg ağırlığıyla da nispeten hafif. 18 vitesi var. %636’lık aralığı (1-18, %11,5 aralıklarla) ile de profesyonel dağ bisikletçilerinin beklentilerini karşılıyor.














Himalayalar’ı aşarak yapılan dayanıklılık testi

Pinion bisiklet teknolojisinde daha yeni sayılır. Almanya Stuttgart merkezli firma 2 yıllık ve iki genç mühendis Christoph Lermen ve Michael Schmitz’e ait. Bisiklet şanzımanı fikri Porsche ArGe’sinde çalıştıkları günlerde akıllarına geldi. Dolayısıyla, yapısı güçlü bir araba tekniğine dayalı. Alüminyum muhafaza içindeki iki farklı dişli çark grubunun biri 6, diğeri ise 3 aktarım kademeli; toplamda 18 vites. Bu, dururken de ardarda değiştirebileceğiniz gerçek farklı vites sayısı. Zincir aktarmalı vitesi sadece hareket halindeyken değiştirebiliyoruz ve pek de farklı vites aralıkları çıkmıyor. Önde 3’lü aynakol, arkada 9’lu kaset dişli bir bisikletin 9 bilemedin 12 vitesi oluyor. 27 hiçbir zaman olmuyor.

Fuarda büyük ilgi toplayan daha pazara çıkmamış bu ürünün fiyatı ne? Şirketin iktisat mühendisi Schmitz, üretim maliyetlerinin mevcut en iyi göbekten viteslerden biraz yüksek olacağı düşüncesinde.

Ortaboy arabadaki gibi devir sayısı

Ama önce bir engeli hesaba katmalı: Pinion vitesin takılabilmesi için özel bir kadroya gereksinim var. Bugüne kadar, sadece el yapımı bisiklet üreten Endorfin markası bu vitesi G18 ve P29 modelinde kullandı (3.780,- / 3.880,- avro). Şirket yöneticisi Alexander Marke, Pinion vitese uygun kadro değişikliğinin maliyeti sadece 20 avro kadar arttırdığını söylüyor. Aradan geçen zamanda iki üreticinin daha Pinion vitesi kullandığını görüyoruz: Mi:Tech Tyke P1E modeli E-Bisiklet ve Bus-Velomo’nun yatay bisikletleri. Bu sayı gün geçtikçe artıyor.



























































Stuttgartlıların sağlamlığı konusunda kaygılanacakları bir şey yok . Bu düzenden neredeyse küçük bir arabanın ürettiği 200-250 Nm (Newton metre) gücü alabiliyorsunuz.  Atölyelerinin bodrumunda dayanıklılık ölçümü için pek çok örneği parçaladılar. Sonuçta bu ürünün 60 bin kilometre gitmesi gerekiyor. Bakımı kolay. Şanzıman 60 ml yağ içinde çalışıyor. 10 bin km’de bir yağını değiştiriyorsunuz.

Seri üretime geçmeden ilk prototip ürünü Himalaya turunda olağanüstü bisikletçi Felix Fröhlich denedi. 24 bin metre iniş-çıkışla 1500 km yol. Dönüşte maşanın değişmesi gerekti ama şanzıman mükemmel çalıştı.
En az bakım: Şanzıman yağ içinde ve kapalı kutuda. Yağ her 10 bin kilometrede, yani yılda bir değişmeli. Stuttgartlılar 3 ve 6 vitesli 2 grup şanzımanı ardarda geçirerek gerçek 18 vites elde ettiler.
Konsantrasyon: Bisiklet şanzımanının yaratıcıları Christoph Lermen (sol) ve Michael Schmitz Porsche şanzıman bölümünde çalıştıkları günlerde tanıştılar. Artık ortak buluşları olan bisiklet şanzımanı ‘Pinion’u pazarlıyorlar.
Yaşamsal önemde: Tek bir dişlinin eksikliği şanzımanın üretimini olanaksız kılmakta. Sene başında Pinion’un hızı kesildi çünkü tedarikçiler önce otomotiv üreticilerinin isteklerini karşılamaktaydılar.
İdeal konum:  Şanzıman kadro altında ve bisikletin ortasında en uygun konumda takılı. Bu da sürüş dinamiği ve zeminden yükseklik kazandırmakta.
Tırmanış makinesi: Zeminden yüksek olmasıyla arazide çok kullanışlı.    
Pahalı: Pinion P.1 18’in en büyük sakıncası özel kadro gereksinimi. Bu da parçaya ödenen ücrete ek bir bedel getiriyor.

Kaynak