20 Temmuz 2014

Solar panelli bisiklet römorku

E-bisikletler çoğalmakta. Artık her markanın birden fazla modeli, çeşidi var: önden çekmeli, arkadan itmeli, orta motorlu... hepsinin kendine göre artısı eksisi bulunuyor. Ortak tek sıkıntıları: enerji. Yani pilin gücü. Yeni yapım yöntemleri ile daha güçlü piller üretilmekte, ne var ki hepsi bir yerde bitiyor. Yolculuğun ortasındaysan nerede şarj edeceksin?

İşte tam burada, güneşin gücü imdada yetişebilir mi? Tepemizde tüm gün duruyor. Öyle değil mi? Mimar Raf Van Hulle tarafından tasarlanmış ‘Solarwind’ bu konuya bir çözüm sunmakta.

Bu römork fazladan bagaj alanı sağladığı gibi elektrikli bisikletin pilini şarj etmek için de güneş paneli ile donatılmış.

Teknik olarak her şey düşünülmüş: pilin aşırı şarj olmaması, kısa devre, istenmeyen kesintiler... Sağlanan 12v güç ile cep telefonu, yönbul (GPS), ön arka ışıklar gibi elektrik gerektiren her şey çalışıyor.














2011 ‘ecodesign’ ödüllü Solarwind’in 3 farklı modeli var:

Breeze (Esinti) / 5BF(*)
Modellerin arasında en küçüğü. Kent kullanımı için uygun. Panel boyutları 52x123 cm, 90 Wp (**) güçte. Yani, 5 BF’lik veya 30-40 km/sa gücünde bir arka rüzgar üretmekte. Daha hızlı ve uzun gezecekseniz geceden pili doldurmanız öneriliyor. Breeze’in tekerleri 16 inç. Ederi 1950,- avro.

Storm (Fırtına) / 6BF
Breeze’in az büyük sürümü, uzun yolculuklar için. Dolu pille yola çıktığınızda günlük 200 km uzaklıklar çok rahat alınıyor. Panel boyutları 65x150 cm, 140 Wp güçte. Yani, 40-50 km/sa gücünde bir arka rüzgar üretir. Kasanın dışında bulunan 2 metal bidon tutucu, düşme veya çarpmada içecek / yakıt gibi sıvıları korumakta. 20 inç’lik daha büyük tekerler aracılığıyla bozuk yollar ve çukurlardan daha rahat geçebilirsiniz. Ederi 2250,- avro.

Desert Storm (Çöl fırtınası) / 7BF
Storm modelinin güçlendirilmiş hali. Özellikle elektriğin bulunmadığı bölgelerde yapılan yolculuklar için. 65x150 cm boyutunda üstü üste duran 2 panel yan yana açılarak 280 Wp’lik güç üretmekte. 2 fazladan darbe emici bidon tutucularla daha fazla alanınız var. 12v, 110 dB güçteki korna motorize trafikte fark edilmenize yardımcı olmakta. Ederi 3850,- avro.

(*) BF=Beaufort (Rüzgârların şiddeti, Beaufort ölçeğinden yararlanılarak orantılanıyor).
(**) Wp=Watt peak (Bir solar hücrenin standart test şartları altında elde ettiği güç).

Solarwind, rüzgarı arkanızdan estirmek için iyi bir çözüm.


The Sun Trip / Güneş Yolculuğu

Haçlıların Küdüs’e atları ve yükleriyle gidebilmeleri için yıllar gerekiyordu. 15. yy.’da ticari gemilerin Asya kıyılarına ulaşmaları 4 ay almaktaydı. Bugün, 21 yy.’da uygulayım bilimi (teknoloji) bize uzun yolculukları doğanın temel güçlerini kullanarak yapmamıza olanak kıldı. Güvenilmez denizleri geçmeye gerek kalmadan karadan kas ve güneş gücüyle. Attan daha hafif, daha hızlı ve etkili. Orta çağdan beri ilk defa insanlık gene kendini tekrar şaşırttı.









Güneş Yolculuğu ‘solar bisikletler’ ile düzenlenmiş ilk yarış. 15 Haziran 2013 tarihinde, aralarında Solarwind’li 3 Flaman’ın da bulunduğu uluslararası yarışmacılar Fransa’nın Chambéry kentinden yola çıktılar. Hedefleri Kazakistan’ın merkezi Astana’ya mümkün olan en kısa sürede ulaşmak. Ünlü Paris-Dakar yarışının bir ekolojik yorumu gibi, en az 8000 km yol. Her yarışmacı kendi el yapımı e-bisikleti, kendi belirlediği rota ile kendi başına hareket edecekti.

Bu yarış, insan aklına bir övgüdür. Teknik yaratıcılık ve sınır ötesi yapıcı işbirliğinin uyumu, tek bir damla yakıt olmadan, yüksek hızlarda, büyük uzaklıkları geçebilen bir düzeneği olanaklı kıldı.

Uygulayım bilimi ve doğa bu üç parçayla güçlerini birleştirdi: binici, at ve arabası.


Binici
Raf Van Hulle, 1975, 62 kg, vejetaryen.

En büyük tutkusu dayanıklılık sporu. Dağcı ve triatloncu olarak fiziksel sınırlarını genişletmeyi öğrendi. Böylece yolculukların en zor dönemimde bile dinlenme ve sürüş saatleri arasında ince bir dengeyi denetleyerek temel rahatlığı zevkle sürdürdü. Bu düşünceyle Solarwind tasarlandı: güneş ve kas gücünü birleştirerek yüksek hızlarda büyük uzaklıkları geçmek. Bir düş olarak başladı ve  sonunda Avrupa ve Asya'daki uzun yıllar süren bisiklet deneyimini kazandırdı.










Yarış sırasında bisikletçiye Luc Vervaest (spor hekimi), Mieke van den Bossche (kişisel antrenör) ve Fons Servranckx (iletişim, lojistik ve rota yönlendirme) destek verecek.

At
E-at, dönüştürülmüş bir HasePino-tandem. Önde ikinci bisikletçinin oturacağı yerde 2 solar panelle donatılmış. Sert yağmurlarda bu panel yukarı katlanarak alçak gövdeye koruma sağlayabiliyor. Arabanın Crystalyte 48V güçte motoru bulunuyor; sağlam, kazançlı ve dik yamaçlarda son derece güçlü. Fren gücü inişlerde toplanarak daha sonra tırmanışlarda kullanılmakta.

Bu at kendisinin bir uzantısı, insan ve binici. İki ay boyunca, bineceği ve bakımını yapacağı teknolojik arkadaşı. Güneş tarafından beslenip, birlikte soluyup terleyecek, doğanın tadını ve en güzel bozkır görüntülerini izleyecekler.

Araba
Desert Storm, 13 kg ağırlıkta, bu yarış için özel tasarlandı. Açılır solar panelleri bisikletçiye 7 BF gücünde arka rüzgar sağlamakta. Sıvılara, su arıtma ve haritalara daha fazla depolama alanı vermekte. E-at’ıyla birlikte yolda 280 Wp, dinlenmede ise 560 Wp güç elde edilmekte.













23 Temmuz 2013’de, 38 günlük bir yolculuk sonrası Raf Van Hulle Astana’ya birinci olarak ulaştı. Ortalama 197 km/gün, toplam 7500 km yol yaptı.



































Haber için Vehbi’ye teşekkürler.