6 Şubat 2016

Pedersen Bisikleti





















Danimarkalı Mikael Pedersen servetini süt-yağ ayırıcının (santrifüj) buluş ve pazarlaması ile elde etti. İşi gereği pek çok bağlantısı vardı ve bunlardan biri onu İngiltere Dursley’deki Lister firmasına götürdü. Pedersen hevesli bir bisiklet kullanıcısıydı. Ancak geleneksel bisikletin oturma konforundan hoşnut değildi. Buluşunun başlangıç noktası hamak oldu. Konforlu bir kadro tasarımını sele temeline dayandırdı ve kadro neredeyse sele çevresinde gelişti. 1893 yılında bisikletinin patentini aldı. Sonuç, sadece üçgenlerden oluşan, kırılgan gözüken ama inanılmaz dayanıklı bir kadro ve hamak tarzı sele oldu.

Danimarka’da sadece alay konusu olduğundan işini Dursley’e taşıdı ve orada üretimini sürdürdü. Yol, katlanır askeri, kadın, ekonomik, tandem (ve 3’lü, hatta 4’lü) olmak üzere yaklaşık 8 bin Pedersen Bisikleti üretildi.
Mikael Pedersen, 1855-1929

M. Pedersen ve eşi














Dursley-Pedersen, bisiklet tarihi yıllıklarına en hafif ve dayanıklı bisiklet olarak geçti. Soylular ve zenginlerin statü sembolü oldu. Müşterileri arasında kraliyet mensupları ve iddialı yarışçılar vardı. Pedersen Bisikleti sadece şık görünen lüks eşya değil, aynı zamanda rekorların kırıldığı bir spor aracı oldu.

Ancak Pedersen Bisikletin konumunu zorlayan başka lüks araçlar çıkmaya başlamıştı; ilkin motosiklet ve sonrasında otomobil. Bir kaç yıl içinde karmaşık el üretimi Pedersen Bisikleti artık kârlı pazarlanan bir ürün olmaktan çıktı. Başka kadro formları, özellikle elmas kadro seri olarak çok daha kolay üretiliyor ve dolayısıyla daha ucuzdu. Bu Pedersen Bisikletin sonunu getirdi.

Mikael Pedersen 1929 yılında beş parasız öldü ve tasarımı unutuldu gitti;
ta ki 70’li 80’li yıllarda bisiklet meraklıları ve kulüpleri tarafından yeniden fark edilene kadar. Bugün Almanya’da 2 ayrı firma (ve dünyanın diğer ülkelerinde; ABD, Danimarka, İngiltere, Hollanda...) tarafından yeniden üretilen Pedersen Bisikleti yollara çıktığında herkesçe ilgi ve hayranlıkla izlenmekte.



















Pedersen Manufaktur 

20 yıldan uzun bir zamandır Pedersen kadro, bisiklet ve aksesuarları Kalle Kalkhoff ve Vera İsigkeit-Klein’dan oluşan ikili tarafından pazarlanıyor.

2002 yılında kadro üretimi Danimarka’dan Çek Cumhuriyeti’ne taşındı. Pedersen Bisikleti’nin montaj ve sevkiyatı Garrel şehrindeki (Almanya) Roland tesislerinde Pedersen montaj uzmanı Thomas Rosga tarafından yapılmakta.








Showroom’ları Oldenburg’da (Almanya) ve en az 8 farklı kadro boyunda bisikleti meraklılarının kullanımına hazır tutuyorlar. İlgili herkese Almanya sınırları içinde 1 hafta boyunca denemeleri için 40 avro kargo ücreti karşılında örnek bisiklet yollamaktalar. “Bisiklet seçiminin en doğru yolu bizzat kullanmak olduğu inancındayız” diyorlar. Bu küçük işletme yılda sadece 100 bisiklet satmakta, hepsi kişiye özel.

Önceki model ve deneme bisikletlerini 2. el olarak daha uygun fiyata sattıkları gibi bir de bisiklet borsası oluşturmuşlar. Bu şekilde bisikletler doğrudan satıcı-alıcı arasında işlem görmekte.

Kadrolar CrMo dikişsiz 0,8 mm borulardan oluşmakta. Farklı donanım seviyelerinin bulunduğu T ve L modellerini Nexus 8, Deore 9, Alfine 11, Rohloff 14, Deore V-fren, Magura HS11 gibi seçenekler ile farklı renklerde sipariş etmek mümkün. Fiyatlar 2.400 avrodan başlıyor.







































Kemper Fahrradtechnik

Michael Kemper’e bisiklet işine nasıl girdiği sorulduğunda Hollanda Nimwegen’deki Velorama Bisiklet Müzesi’ne yaptığı ziyareti anlatır. Orada ilk defa gördüğü, neredeyse 100 yaşında Mikael Pedersen icadı bir Dursley-Pedersen-Bisikleti karşısında yaşadığı hayranlıkla başlar: “Bu inanılmaz el emeği, bu lüks, müthiş detay çözümleri ile bu güzellik ve işlevsellik bir müzede kalmamalı, sokağa çıkmalıydı” der. Ve işte bu andan itibaren Michael Kemper makina mühendisliği işinden ayrılır ve el yapımı velespit işine girer, Uzakdoğu rekabeti karşısında pek de kolay olmayan bir kararla.











Michael Kemper, başlangıçta ve bugün de geçerli olan bazı temel ilkeler koydu: bisikletleri yüksek kalitede, en iyi malzeme ve donanımlı olmalı ve geleneksel el emeği ile üretilmeliydi. 

Bu tür yaklaşımlar indirimli fiyatlarla olamazdı. Ama Kemper alıcılarını, alıcılar da onu buldu. Başlangıçta bisiklet manyaklarıydı, genç kadro üreticisi gibi aynı virüse bulaşmış olanlar.

Tamamı kişiye özel seçimlerle üretilen modellerde Alfine 8 / 11, Rohloff 14, V-fren, disk fren gibi seçeneklerin yanı sıra aklınıza gelen her isteği karşılıklı değerlendirerek uygulamak mümkün. Michael Kemper müşterileriyle saatlerce tartışmaktan zevk almakta.
Pedersen Alfine
Pedersen Rohloff







Dahi, mucit, müzisyen, manyeto, doğru ölçüm göstergeleri, mühimmat ve enstrüman tasarımcısı, işçi dostu..., ancak ticareti iyi bilmediğinden yaşamı çıkış ve inişlerle dolu Mikael Pedersen, 1995 yılında başlatılan bir kampanya sonrası Danimarka’daki isimsiz mezarından alınıp Dursley’de hak ettiği şekilde yeniden gömüldü. Mikael Pedersen anısına her yıl doğum gününde (25 Ekim), yakın ve uzak hayranları Dursley’de bir araya gelmekte.