27 Nisan 2017

Sağlık için Hareket, Hareket için Sarı Bisiklet!


Başladığı günden bu yana 250 bin km pedal çevrilen ETİ Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk Projesi’ne 4 yılda 10 milyon TL’i aşkın yatırım yapıldı.











Bugüne kadar dünyanın etrafında altı kez tur atacak kadar yol kat eden proje kapsamında bu yıl 2. El Bisiklet kampanyası ile atıl durumdaki bisikletler toplanıp yenilenerek ihtiyaç sahibi çocuklarla buluşturulacak. Sağlıklı yaşamın en önemli unsurlarından biri olan “hareketlilik” kavramını bisiklet aracılığı ile toplumun her kesimine yaymayı amaçlayan ETİ, Aktif Yaşam Derneği ile birlikte hayata geçirdiği ETİ Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk Projesi’nin dördüncü yılında hız kesmeden çalışmalarına devam ediyor. Başladığı günden bu yana 250 bin km pedal çevrilen ETİ Sarı Bisiklet Projesi kapsamında, dünyanın etrafında altı kez tur atacak kadar yol kat edildi.

Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de fiziksel aktiviteleri gündelik hayatın bir parçası haline getirmeyi hedefleyen Sarı Bisiklet Projesi, “Sağlık için Hareket, Hareket için Bisiklet” mottosuyla toplumu mobilize olmaya davet ediyor.

ETİ Sarı Bisiklet Projesi’nin dördüncü yılı hedefleri ve projelerini duyurduğu etkinlik çerçevesinde ETİ Sarı Bisiklet’in desteklediği Aktif Yaşam Derneği’nin yürüttüğü 2017 Türkiye Fiziksel Aktivite, Bisiklet ve Yürüyüş Pratikleri Araştırması’nın sonuçları paylaşıldı. Araştırma, İstanbul, Çanakkale, İzmir, Bursa, Ankara, Adana, Kayseri, Samsun, Trabzon, Erzurum, Van ve Diyarbakır olmak üzere Türkiye’nin 12 bölgesinde yüz yüze anket uygulamasıyla yürütüldü.

Türkiye’de 1,5 milyon atıl bisiklet bulunuyor!

Araştırma sonuçlarına göre, hanelerin yüzde 28’sinde bisiklet var ve bisikleti olan evlerin yüzde 36’sında hiç kullanılmayan en az bir bisiklet bulunuyor. Bu orana göre Türkiye’de yaklaşık 1.5 milyon atıl bisiklet bulunuyor. Ankete katılanlar arasında aktif olarak bisiklet kullananlar yüzde 9 oranında iken, bisiklet kullanmayı bilmeyenlerin oranı yüzde 37 seviyesinde. Toplumun yüzde 70’i yılda 1-2 kez bisiklet kullanıyor ya da hiç kullanmıyor.

“Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk Projesi kapsamında ikinci el atıl bisikletleri toplayıp, yenileyerek ihtiyaç sahipleri ile buluşturacağız!”

ETİ’nin dördüncü yılında Sarı Bisiklet Projesi ile yine çok anlamlı projeleri hayata geçirdiğine dikkat çeken ETİ İcra Kurulu Başkanı, bu yıl başlatacakları ikinci el bisiklet kampanyasını anlattı: “ETİ olarak Sarı Bisiklet Projesi kapsamında atıl durumda olan ikinci el bisikletleri hayata döndürmeyi hedefleyen bir kampanya başlatıyoruz. Bağış yapmak isteyenlerden topladığımız bisikletleri Sarı Bisiklet Sosyal Sorumluluk projemiz kapsamında elden geçirip, yenileyerek ihtiyacı olan çocuklarımızla buluşturacağız. 10 Mayıs’ta Kadir Has Üniversitesi’nde düzenlenecek Tamir Şenliği’nde üniversite öğrencilerinin gönüllü katılımıyla bisikletleri tamir ederek hayata döndürmeyi planlıyoruz. Yenilenen 2. el bisikletlerimiz için İl Milli Eğitim Müdürlükleri ile görüşüyoruz. Anadolu’daki ihtiyaç sahibi en uygun ilköğretim okulunu belirleyerek bu okula göndereceğiz.”

Sarı Bisiklet Projesi’nin gelenekselleşen İlkokullarda Güvenli Sürüş Eğitimleri’nin de devam ettiğini kaydeden Polatoğlu, bu yıl Maltepe’deki ilköğretim okullarında verilecek eğitimlerle yıl sonunda toplam da 17 bin 500 öğrenciye bisiklet sürüş eğitimi vermiş olacağını ifade etti. 

Bu yılın bir diğer yeniliği olarak, ebeveynlerin çocuklarına bisiklete binmeyi nasıl öğretebileceklerine dair pratik uygulamaları içeren eğitimler vereceklerini açıkladı. Bisikletli Kadın İnisiyatifi gönüllü olarak destek sağlayacağı eğitimler ile 300 ebeveyne ulaşmayı hedeflediklerini aktaran Polatoğlu, “Bir çocuk için anne veya babasının rehberliğinde ilk defa bisiklet pedalını çevirmesi çok değerli bir hatıradır. Biz bu kıymetli anlara ve ailece bisikletle keyifli deneyimler yaşamalarına vesile olmak için ebeveynlere de eğitim vereceğiz” dedi.

Türkiye’de bir ilk! Akaryakıt istasyonunda “Bisiklet Bakım Noktası”

Proje kapsamında yeni bir pilot uygulamanın ile başlayacağını duyuran Polatoğlu, Türkiye’de ilk kez bir akaryakıt istasyonunda bisikletler için bir pilot “bisiklet bakım noktası” kuruluyor. Bu noktada lastik tamiri, pompa ve gidon ayarı gibi ihtiyaçların karşılanması planlanıyor. Shell ile bu konuda iş birliği yapıyoruz. İlerleyen süreçte pilot uygulamanın yaygınlaştırılması hedefleniyor” şeklinde konuştu.

“Sarı Bisiklet Çalıştayı” ile bisiklet her yönüyle ele alınacak!

Sarı Bisiklet projesi kapsamında bu yıl düzenlenmesi planlanan çalıştayda bisiklet olgusu her yönüyle ele alınacak. Çalıştaya gerek ülkemizden gerekse dünyadan sürpriz isimler katılacak. Ayrıca uzman isimler çalıştayda bisiklet ve şehir kültürü, bisiklet kullanım alışkanlıkları, bisiklet kullanımının toplumsal ve çevresel etkileri gibi konularda deneyimlerini paylaşacak, bu konuda yapılan araştırmaları aktaracaklar. Türkiye’de bisikletin günlük rutinimiz içinde daha fazla yer almasını sağlamak için neler yapılabileceğini aktaracaklar.

“Sivil ve özel sektör işbirliğinde hayata geçirilen projeler olumlu katkı sağlıyor”

Aktif Yaşam Derneği olarak ETİ’nin destekleriyle Türkiye’nin daha aktif ve sağlıklı bir yaşam tarzını benimsemesi için yürüttükleri çalışmaların ve Sarı Bisiklet Projesi’nin olumlu sonuçlar verdiğini kaydeden Aktif Yaşam Derneği Yöneticisi Mehmet Ali Çalışkan, sözlerine şöyle devam etti: “Toplumumuzun boş zaman geçirme kültüründe aktif yaşam çok az yer tutuyor. Özellikle ailelerin hayatına fiziksel aktivite girmeli. Gündelik hayatında bisiklet kullananların, yani işe, okula, alışverişe bisikletle gidip gelenlerin oranı sadece yüzde 4. Bu oran Avrupa'nın bazı ülkelerinde yüzde 50'nin üzerine çıkıyor. Buna karşın yaptıklarımız işe yarıyor. 10 yıl önceki araştırmalarda yeterli fiziksel aktivite düzeyine sahip yurttaşların oranı yüzde 25 idi. Bu oran yüzde 35'e çıkmış durumda. Hızlı bir artış sayılmaz ama aktif yaşama yatırım yapmanın önemini ortaya koyuyor. Sivil toplum ve özel sektörün iş birliği içinde gerçekleştirdiği işler değişime çok önemli katkılar sağlıyor.”  

Türkiye’de toplumun yüzde 75’i yürümeye vakit bulamıyor

Araştırmanın ortaya koyduğu çarpıcı sonuçlar arasında fazla yürümediğimiz gerçeği de yer alıyor. Türkiye’de toplumun yüzde 45’i günde yarım saatten fazla yürüyor. Yarım saatten fazla yürüyenlerin yüzde 60’ını mavi yakalılar, yüzde 40’ını ise beyaz yakalılar oluşturuyor. Yapılan günlük yürüyüşlerin yüzde 70’i ise okula ya da işe gitme hedefiyle yapılıyor. Spor maksatlı yapılan yürüyüşlerin oranı sadece yüzde 6’da kalıyor. Toplumun yüzde 75’i yürümeye vakti olmadığını belirtiyor. Anket yapılan kişilerin sadece yüzde 30,5’i yaşadığı şehrin yürüyüş için uygun olduğunu ifade ederken Ankara ve İstanbullularda bu oran yüzde 11’e kadar geriliyor. Ayrıca araştırmada ilgi çekici sonuçlardan biri de 1 kilometreyi kaç dakikada yürüdüğünü bilmeyenlerin yüzde 84 oranında olması.

Tamir Şenliği’nin organize edilmesinde görev alan Kadir Has Üniversitesi Bisiklet Kulübü’nün Kurucu Başkan Murat Koçer, ise şöyle dedi: “Kulüp olarak Sarı Bisiklet projesini 3 yıldır beğeniyle takip ediyoruz. Sarı Bisiklet bu yıl üniversitemize gelip, düzenlemeyi planladıkları kampanya için bize işbirliği teklif edince çok mutlu olduk. Sarı Bisiklet, bisikletli yaşam için Türkiye’de yapılmış ilk büyük proje. Böyle bir projenin gönüllü destekleyicisi olma fikri bizi çok heyecanlandırdı. Proje ile toplanan atıl bisikletleri 10 Mayıs’ta bizim kampüsümüzde düzenleyeceğimiz bir tamir şenliğinde tamir ederek yepyeni hale getireceğiz. Şenlikten sonra da yaz boyunca tamir işlemlerine devam edeceğiz.”

2017 Türkiye Fiziksel Aktivite, Bisiklet ve Yürüyüş Pratikleri Araştırması Sonuçları:

Fiziksel aktiviteye dair çıktılar:

Yeterli fiziksel aktivite düzeyine sahip olan yurttaşların oranı 2008 yılında yüzde 25 iken, bu oran 2017’de yüzde 35 oldu.

Toplumun yüzde 65'i yetersiz fiziksel aktivite seviyesinde olmasına karşın kendini yeterince aktif bulanların oranı yüzde 80'in üzerinde.

Aktif yaşamdan en uzak kesimleri, 16-24 yaş arası gençler, masa başı çalışanlar ve evli olanlar oluşturuyor.

Bisiklet kullanımına dair çıktılar:

Hanelerin yüzde 28’inde bisiklet var.

Bisiklet bulunan hanelerin yüzde 36’sında son 1 yılda hiç kullanılmamış en az 1 bisiklet var. Bu, Türkiye’de yaklaşık 1.500.000 atıl bisiklet olduğunu gösteriyor.

Bisiklet kullanmayı bilmeyenlerin oranı yüzde 37, kullanmayı bilenler ise yüzde 63.

Yüzde 37’nin içinde aktif kullananların oranı yüzde 9 iken, yüzde 70’i yılda 1-2 kereden fazla kullanmıyor.

Bisiklet kullananların yüzde 80'den fazlası eğlence, hobi, spor için kullanırken, gündelik hayatında kullananlar sadece yüzde 4'ü oluşturuyor.

Yürüyüşe dair çıktılar:

Günde yarım saatten fazla yürüyenlerin oranı yüzde 45.

Mavi yakalıların yüzde 60’ı, Beyaz yakalıların yüzde 40’ı yarım saatten fazla yürüyor.

Günlük yürüyüşün yüzde 70'i işe, okula gitmek ya da iş gereği yapılan yürüyüşler. 

Yürümeye zamanım yok diyenlerin oranı yüzde 75. Yürümek ilgimi çekmiyor diyenler; yüzde 51, yürümekten keyif almıyorum diyenler ise yüzde 49’luk bir orana sahip.

Yaşadığı şehrin yürümeye elverişli olduğunu düşünenlerin oranı Türkiye genelinde yüzde 30 iken, İstanbul ve Ankara’da bu oran yüzde 11’lere geriliyor. Ayrıca bisiklete binenler arasında yaşadığı şehrin yürüyüş için uygun olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 14 daha fazla.