23 Haziran 2017

Bisiklet Çin Metropollerine Geri Döndü


1950’li yıllarda bisiklet lükstü. Hava kirliliği ve bitmek bilmeyen trafik nedeniyle bugün Rönesans dönemini yaşıyor. Start-up'lar çevre dostu ve ucuz olmaları nedeniyle Çin’in 50 farklı şehrinde bisiklet kiralıyor.















Bisiklet Sen Çok Yaşa!

Günümüzde Pekin’de arabalardan çok bisiklet var. Bu durum, özellikle şehrin üniversite semti olarak bilinen Zhongguancun bölgesinde geçerli. Burada caddeden ayrı bir bisiklet yolu da bulunuyor.













Arabaların Zaferinden Önce 

Bisiklet 1980’li yıllarda da Pekin’in kent görüntüsünden ayrı düşünülemezdi. Bu fotoğraf 1980’li yıllarda Tiananmen Meydanı’nda çekilmiş.













Durağa Kadar Bisiklet

Pekin de Çin’in diğer büyük şehirleri gibi gelişmiş bir metro ağına sahip. Ancak büyük şehirlerde bazen eve en yakın durak o kadar da yakın olamayabiliyor. Bu durumda devreye kiralık bisiklet giriyor.













Hızlı Büyüme 

Çin’in günümüzdeki en büyük bisiklet sağlayıcısı "Mobike" 2015 yılında özel bir kampanya ile Şanghay’da pazara açıldı. O kadar başarılı oldular ki 2016'da 300 milyon dolar sermaye edindiler. Firma, şimdi ise Çin’in 50'den fazla kentinde bisiklet kiralıyor.













Büyük Başarı

Günde 20 milyondan fazla Mobike müşterisi bisiklet kiralıyor. Şirket aynı zamanda Singapur’da da aktif. Singapur’da 30 dakikalık bisiklet kiralamak 30 cent (Euro) iken, Çin için aynı süre 7 cent.













Çin'in Dijital Ekonomisi İçin Bir Örnek

Mobike müşterilerinin Twitter'ın Çin versiyonu "WeChat"te hesap açtırması ve cep telefonu uygulamasını akıllı telefonlarına yüklemesi gerekiyor. Her bisiklet kilidinin üzerinde bir barkot yer alıyor. Kiralanmak istenen bisikletin barkodu akıllı telefon uygulamasına okutularak kilit açılıyor. Ödeme ise Mobike'ın en büyük hissedarı WeChat üzerinden yapılıyor.













Hırsızlık ve Vandalizm’e Karşı Önlem

Bisikletlerin çalınması ve kötü kullanılmasının önüne geçmek için ise her bisiklet bir GPS cihazı ile donatılıyor. Bu sayede kullanıcı bisikleti kullandığı süre içerisinde bir hata yapmış ya da bisiklete zarar vermiş ise tespit ediliyor ve kullanıcı, puan sistemine dayalı yaptırımlar listesindeki bir ceza ile karşı karşıya kalıyor.













Tekerlek Patlamıyor

İç lastiksiz tekerlekler ise patlamıyor. Ayrıca Çin'in iki büyük sigorta şirketi de bisiklet ve onları kiralayanlar için tam kasko sigorta yapıyor.