5 Mart 2018

Neden Otomobil Üreticileri Şimdi Bisiklet Üretmekte?

Görkemli arabalar üretiyorlar, hatta makam limuzinleri. Onlar çokuluslu yüksek teknoloji şirketleri. Milyarları kazanmaktalar. On binlerce çalışanları var. Şimdi de bisiklet üretiyorlar - hızla büyüyen milyon dolarlık e-bisiklet pazarı için.

Peugeot Cenevre Otomobil Fuarı'nda yeni e-Mtb’sini tanıttı


Bosch e-bisi tekniğinde önemli bir tedarikçi


Bosch, e-bisiler için ABS de sunmakta. Sistem, ön tekerin bloke
 olmasını ve arka tekerin kalkmasını da engelliyor


E-bisiler her geçen gün daha sevilmekte, satış 
sayıları hızla yükselmekte


Sadece satış sayıları yükselmekle kalmıyor, aynı zamanda e-güç
 destekli bisikletler için batarya dolum noktaları oluşmakta


İlkin, iş emeklilerle başladı: mutlu bir şekilde e-bisileriyle bisiklet yollarında normal velespitlilerin yanından uçup giderek. Bu kitlesel bir hareketi başlattı.

Ek elektrik desteği olan bisikletler giderek daha popüler hale geldi. Elektrikli bir dağ bisikleti hatta havalı ve klas olarak kabul edildi. Bu arada Bosch gibi bazı şirketler bile, çalışanlarına şirket otomobili yerine veya ek olarak e-bisikletleri destekler oldular.

Pedelec işi patlama yaptı. 2014'te çeşitli üreticiler dünya çapında 31,7 milyon e-bisiklet sattı. 2023'te bu sayı 40,3 milyon civarında olacak. Navigant Consulting'in öngörüsü böyle. Araştırma şirketi Statista China’ya göre en önemli pazar olarak sadece Çin Halk Cumhuriyeti’nde 2023 yılında 34,3 milyondan fazla e-bisiklet satılacak. 2014’de bu sayı 28,8 milyon idi.

Bosch eBike Sistemleri’nin Genel Müdürü Claus Fleischer oldukça iyimser. 2017 sonunda tahmin ettiği gibi: "E-bisiklet pazarının gelişimi çok hızlı. Avrupa piyasalarında önümüzdeki on yıl içinde satılan her iki bisikletin biri e-bisiklet olmasının gerçekçi olduğuna inanıyoruz." Şu anda Almanya’da yaklaşık 73 milyon bisikletin neredeyse yüzde beşi e-bisiklet - bu pay istikrarlı bir şekilde artmakta.

Sadece geleneksel bisiklet üreticileri bu büyüyen pastadan dilim kapmak istemiyor, otomobil üreticileri bile bisiklet üretim sürecindeler. Birçoğunun sunduğu e-bisikletleri var, ya da hiç olmadığı kadarıyla bir e-bisiklet prototipi gösterdiler.




Birçok otomobil üreticisi e-bisiklet önermekte

Elbette bir e-bisikletle otomobil üreticileri arabadaki kadar para kazanamazlar. E-bisikletler daha çok imaj ve marka sadakatine hizmet etmekte. Buna göre, müşteriyi pazara, arabanın ötesinde bisiklet ve e-bisikletler üzerinden bağlı tutmaya çalışmak.

Bazı üreticiler elektrikli tekerlere sadece isimlerini ödünç vermekte. Rotwild R.X45 AMG örneğinde Alman bisiklet üreticisi başta, AMG isminin ise sonradan geldiği durumlar söz konusu.

BMW biraz farklı bir yoldan gidiyor. Bavyeralılar kadroyu tasarlamakta ve temel bileşenleri (komponentleri) seçmekteler. Üretimi ise bisiklet endüstrisinden bir şirket üstlenmekte.

2013'te Skoda, 250 vatlık arka göbek motorlu ilk e-bisikleti Green E Line'ı piyasaya sürdü. 2017/2018 güncel koleksiyonunda artık sadece Skoda eBike olarak isimlendirildi.

Skoda, kadın veya erkek sürümü olarak sunulan e-bisiklet için kadroyu, tek tek parçaları (komponentleri) ve tasarımı seçmekte. İnternet portalı elektrobike-online.com'a göre üretim tanınmış bir tedarikçi tarafından gerçekleştirilecek.

Skoda bisikletlerinin en büyük sorunu sadece Çek Cumhuriyeti'nde olmaları. Medyada çıkan haberlere göre, bisikleti Almanya'da piyasaya sürme düşünceleri olduğu yönünde.




Peugeot, Bosch teknolojisini kullanıyor

Tüm teker çekişli otomobilleri ile tanınan Subaru da bisiklet yapıyor. Bu arada City serisindeki bisikletler hala iki tekerden çekişli olmasa da Shimano Steps motorları tarafından destekleniyor. Subaru E1 adı altında Japon şirketi şu anda kadın ve erkek sürümünde bir e-bisiklet sunuyor.

Ayrıca Peugeot - sadece araba üreticisi olmayıp uzundur bisiklet üreten - bazı e-bisikletler sunmakta. Bu yılki Cenevre Otomobil Fuarı'nda Fransızlar sadece tüm tekerlerden çekişli bir kavram aracını (all-wheel concept car) değil, aynı zamanda ona uygun yeni e-dağ bisikletini de tanıttılar.

Peugeot Design Lab yöneticisi Cathal Loughnane belirtiğine göre: "Yeni eM02 FS Powertube, Peugeot'un e-dağ bisikletlerinin Bosch Lityum İyon pilleri ve Performance CX motoru ile ulaştığı başarıyı yükseltmekte." Böylecene otomotiv mühendisliği ve e-bisiklet endüstrisinin paralelliğine işaret etmekteler.

Otomotiv tedarikçileri e-bisi hareket sistemi ile ilgileniyor


















Bosch gibi otomotiv tedarikçileri e-bisi sürücülerinin en önemli malzeme sağlayıcılarından biri. İstatistik hizmet sağlayıcı Statista'ya göre, Almanya’da en azından Suebyalı şirket pazara hakim.

Ancak Brose de e-bisiklet hareketlendirme (tahrik) pazarında yer alıyor. Coburg merkezli şirket, otomotiv endüstrisinde elektrikli motorların pazar liderlerinden biri olarak uzun yıllara dayanan deneyimiyle pedelec’ler (pedal destekli) için orta menzilli motorlar sunmakta.

Arabalar için milyon kere üretilmiş direksiyon motoruna dayanan deneyimleri ile Brose mühendisleri bisiklet kadrosuyla bütünleşmiş bir elektrikli güç (tahrik) sistemi geliştirdiler. Sürüş özellikleri değişmeden kalan, pedal desteği neredeyse sessiz ve titreşimsiz.

Brose, Eurobike 2017'de yeni ürün ailesini tanıttı. Sürüş destek uzmanı, e-trekking bisikletleri, e-dağ bisikletleri ve S-Pedelec'ler için farklı motorlar sunmakta. 

Katkıları için Filiz’e teşekkürler.